wcag_skip_links_header

Czempion (The Winner) (1957)

Drama 1godz. 37min.

Czempion

Napisy: polskie i angielskie

Eikichi (Mihashi Tatsuya), menadżer nocnego klubu należącego do ojca jego narzeczonej, Natsuko (Minamida Yōko), próbował niegdyś sił w zawodowym boksie, lecz przegrał walkę o mistrzostwo – od tego czasu marzy o wyszkoleniu pięściarskiego czempiona. Gdy jego ostatni podopieczny przegrywa walkę z Shuntarō (Ishihara Yūjirō), Eikichi proponuje zwycięzcy przejście pod jego skrzydła. Zadziorny młodzieniec początkowo nie jest zainteresowany, ponieważ, choć lubi się bić, nie ma zamiaru podporządkować się reżimowi treningowemu wymaganemu do osiągnięcia mistrzostwa. Zmienia jednak zdanie po tym, jak zostaje pobity przez profesjonalnego boksera. Eikichi wspiera również finansowo Mari (Kitahara Mie), ledwie znaną mu dziewczynę tańczącą wcześniej w jego klubie, która pragnie zostać baletnicą. Pewnego dnia narzeczona Eikichiego wręcza Shuntarō bilet na spektakl baletowy, w którym występuje Mari. Bokser z miejsca zakochuje się w dziewczynie, ta jednak żywi coraz głębsze uczucia względem Eikichiego. Natsuko zaś zaczyna podejrzewać, że Eikichi również nie jest obojętny na urok Mari. Z każdym dniem relacje między tą czwórką stają się coraz bardziej napięte. Tymczasem zbliża się debiut Mari w głównej roli w spektaklu baletowym i wielka walka Shuntarō.

Czempion był jednym z sześciu filmów wyreżyserowanych przez Inoue Umetsugi dla wytwórni Nikkatsu, jakie trafiły na ekrany w 1957 roku. W czterech z nich wystąpił Ishihara Yūjirō, pamiętany dziś jako jedna z największych gwiazd japońskiego kina lat 50. i 60. XX wieku, porównywana do Jamesa Deana i Marlona Brando. Choć Ishihara zyskał pewną popularność za sprawą roli w skandalizującym Zepsutym owocu (1956), początkowo kierownictwo Nikkatsu nie było pewne, że jest w stanie sam „unieść” film. Choć ostatecznie przekonało się do tego nieco później, pierwszy wyraźny sygnał studio otrzymało za sprawą Czempiona, w którym Inoue wykrzesał z początkującego aktora niebywałe pokłady charyzmy. W filmie tym reżyser dał również wyraz swemu zamiłowaniu do muzyki, wprowadzając paralelny względem losów młodego pięściarza wątek tancerki oraz… sześciominutową sekwencję baletową, zainspirowaną analogiczną szesnastominutową sekwencją z Czerwonych trzewików (1948) Michaela Powella i Emerica Pressburgera.

Dawid Głownia

Seanse

Film dostępny przez 48 godzin od 2 października.

The Winner

Subtitles: Polish & English

Inoue Umetsugu’s first film with Yujiro Ishihara, The Winner tells the story of a punk kid who tries boxing as a lark, gets the tar punched out of him and starts training for real. His manager is a former contender who sees the boy as way to realize a championship dream that he himself could never fulfill.

Inspired by the 1948 classic The Red Shoes, Inoue added a subplot about an up-and-coming ballerina who falls in love with the boxer. Her graceful solo dance, presented in a thirteen-minute cut, with a young Akira Kobayashi as a transfixed spectator is one of the film’s highlights.

Another high point is the climatic fight scene that Inoue filmed with more than two hundred cuts over four days. To save time and money, he shot the entire scene from one side, changing the colors of the two corners to create the illusion that the action was unfolding in 360 degrees. Ishihara’s opponent was a former champion boxer, but Ishihara, blessed with athletic ability and quick hands, gave as good as he got.

The Winner lived up to its name at the box office and proved, to Inoue’s satisfaction at least, that Ishihara could carry a film. (The studio bosses would need a bit more convincing.) It also established the template—action with musical interludes—for dozens of Nikkatsu films to come. – Adapted from Mark Schilling in Asia Sings! A Survey of Asian Musical Films.

Screenings

Film available for 48 hours on 2nd of October.

Director

Inoue Umetsugu

Screenplay

Masuda Toshio

Screenplay

Onoda Isamu

Screenplay

Kino Tōru

Cinematography

Iwasa Kazumi

Język

Japanese

Napisy

English, Polish

Kraj

Japan

Studio

Nikkatsu