wcag_skip_links_header

Hongkong: Nokturn (Hong Kong Nocturne) (1967)

Musical, Romance 2godz. 9min.

Hongkong: Nokturn

Napisy: polskie i angielskie

Trzy siostry – Chuen-chuen (Cheng Pei-pei), Ting-ting (Chin Ping) i Tsui-tsui (Lily Ho) – wykonują numery taneczno-wokalne podczas pokazów magicznych ich ojca (Chiang Kuang-chao) w hongkońskich nocnych klubach. Choć to ich występy stanowią główną atrakcję pokazów, ojciec zawłaszcza ich pieniądze z wypłaty i przeznacza je na manipulującą nim utrzymankę. Nie mogąc dłużej znieść zachowania ojca, córki opuszczają go, by podążyć za swoimi marzeniami. Chuen-chuen wychodzi za kompozytora (Peter Chen Ho) i dołącza do jego trupy planującej przygotowanie wielkiego show transmitowanego w telewizji. Ting-ting rozpoczyna pracę i naukę w szkole baletowej kierowanej przez surowego dyrektora. Tsui-tsui wyrusza do Japonii z narzeczonym obiecującym jej karierę w branży filmowej, lecz na miejscu odkrywa, że mężczyzna jest oszustem pozyskującym atrakcyjne kobiety dla twórców filmów pornograficznych. Jakiś czas później rodzi się plan ponownego wspólnego występu sióstr. Czy do niego dojdzie?

Melodramatyczny musical z komediowymi elementami był drugim filmem, jaki Inoue Umetsugu zrealizował dla hongkońskiej wytwórni Shaw Brothers po nawiązaniu z nią współpracy w 1966 roku. Tak jak Król perkusistów (1967) i Hongkong: Rapsodia (1968), Hongkong: Nokturn był remakiem filmu, który wcześniej reżyser zrealizował w Japonii – Nocy, w którą chcemy tańczyć z 1963 roku, wyprodukowanej przez Shōchiku. Nowoczesny musical – wyraźnie kontrastujący z wcześniejszymi hongkońskimi filmami operowymi – był jednym z gatunków forsowanych wówczas przez Run Run Shawa w zarządzanej przez niego wytwórni. Pracując nad Hongkong: Nokturn Inoue nie tylko zaadaptował do gustów widowni z Hongkongu i Azji Południowo-Wschodniej swój japoński film, ale i czerpał inspiracje z amerykańskich musicali. Widownia z pewnością dostrzeże w nim nawiązania choćby do kultowej komedii muzycznej Mężczyźni wolą blondynki. Niedługo po realizacji filmów Hongkong: Nokturn i Hongkong: Rapsodia Inoue stworzył zresztą na polecenie Run Run Shawa nieformalny remake Jak poślubić milionera (1953) – Pogoń za milionerem (1969).

Dawid Głownia

Seanse

Film będzie dostępny od 16 października.

Hong Kong Nocturne

Subtiltes: Polish & English

Hong Kong’s mighty Shaw Brothers studio lent a new sheen to the territory’s musicals in the mid-1960s when it brought in director Inoue Umetsugu from Japan. A standout among Inoue’s seventeen productions for Shaw is Hong Kong Nocturne, a lavish song, dance and drama confection that reworked his earlier Japanese film Tonight We’ll Dance against new backdrops.

Cheng Pei-pei, Lily Ho and Chin Ping star as the Chia sisters, the backup troupe for their musician father on Hong Kong’s nightclub circuit. When they become fed up with Dad siphoning away their salaries, the girls leave home to pursue ballet, screen stardom or marriage. The trio eventually overcome personal obstacles, band together, and aim to hit the big time in the televised Hong Kong Music Lovers a-go-go stage show.

Melodrama piles on thick and fast when a show-must-go-on plot takes root, but the Chia sisters and their friends remain happy to step out with spontaneous song. Wild flights of fantasy appear in one sister’s dreams, and the girls’ partnership with a budding composer brings a local theme to their ultimate production, a widescreen musical extravaganza on expansive, Broadway-style sets. Though the lead actresses did not lend their voices to the movie’s soundtrack—a job left to pros like singer Tsin Ting—the three display ample dance floor talents and remain a joy to follow as they struggle to fulfill their dreams of the spotlight. - Adapted from Mark Schilling in Asia Sings! A Survey of Asian Musical Films.

Screenings

Film available from 16th of October.

Director

Inoue Umetsugu

Screenplay

Inoue Umetsugu

Cinematography

Nishimoto Tadashi

Producer

Run Run Shaw

Napisy

English, Polski

Kraj

Hong Kong

Studio

Shaw Brothers Studio