wcag_skip_links_header

Orzeł i sokół (The Eagle and the Falcon) (1957)

Mystery, Musical 1godz. 55min.

Orzeł i sokół

Napisy: polskie i angielskie

Noc. Przechadzający się chwiejnym krokiem po porcie inżynier okrętowy zostaje zamordowany przez niezidentyfikowanego mężczyznę, wygwizdującego charakterystyczną melodię. Następnego dnia na pokład statku transportowego, na którym pracował inżynier, wchodzą Senkichi (Ishihara Yūjirō) i Sasaki (Mikuni Rentarō) – obaj twierdzą, że przysłał ich związek zawodowy marynarzy, choć kierownictwo okrętu zgłosiło zapotrzebowanie tylko na jednego członka załogi. Mężczyźni mają cięty język, małą cierpliwość i szybkie pięści, toteż od słowa do słowa dochodzi między nimi do bójki, którą przerywa Gorō (Nagata Hiroyuki), pierwszy oficer na statku, a zarazem syn zamordowanego inżyniera. Ostatecznie obaj mężczyźni zostają na okręcie, który wypływa do Hongkongu. Senkichi szybko zwraca na siebie uwagę córki kapitana, Akiko (Asaoka Ruriko), sam również nie pozostaje obojętny na jej urok, co budzi zazdrość Gorō. Podczas rejsu Senkichi często gwiżdże tę samą melodię, którą gwizdał morderca inżyniera, co niepokoi rozpoznającego ją kapitana. Do tego załoga odkrywa pasażerkę na gapę – byłą partnerkę Senkichiego, pojawia się też sugestia, że Sasaki może być policjantem pod przykrywką. Napięcie narasta.

Orzeł i sokół trafił na japońskie ekrany pod koniec września 1957 roku, niespełna pięć miesięcy po premierze Czempiona, i stanowił kolejny ważny krok Ishihary Yūjirō na drodze do statusu jednej z największych gwiazd japońskiego kina lat 50. i 60. XX wieku. O ile w Czempionie wcielił się w jedną z czterech głównych postaci, o tyle w Orle i sokole grał już pierwsze skrzypce. Inoue Umetsugu zaadaptował na potrzeby tej produkcji swój wcześniejszy scenariusz, którego pierwszą wersję napisał jeszcze w czasie pracy dla wytwórni Shintōhō. Choć nie jest to stricte film muzyczny, zdradza zamiłowanie reżysera do muzyki, stanowi przy tym pierwszorzędną ilustrację często wyrażanego przez niego przekonania, że film nie może obyć się bez muzyki i piosenek. Inoue kreatywnie wykorzystał motyw przewodni filmu, który funkcjonuje w ramach świata przedstawionego – po raz pierwszy pojawia się on w scenie otwierającej, wygwizdywany przez zabójcę, później wraca w różnych konfiguracjach, a w połowie filmu jest grany na ukulele i śpiewany przez głównego bohatera.

Dawid Głownia

Nagrody i festiwale

Blue Ribbon Awards 1958 – Najlepszy nowy aktor (Ishihara Yūjirō)

Seanse

Film dostępny przez 48 godzin od 3 października.

The Eagle and the Falcon

Subtiltes: Polish & English

In Inoue’s follow-up to The Winner, Yujiro Ishihara plays a seaman who joins the crew of a rusty cargo ship to avenge himself on his father’s enemy. Also on board is another new hand with a secret, played by a buff, shirtless Rentaro Mikuni. Ishihara’s bad attitude immediately gets him into trouble with the crew, which he escapes with his fists. He finds an unlikely ally in Mikuni, who has reason to dislike and distrust him. Ishihara also attracts the attention of the two women on board, a sultry stowaway and the captain’s high-spirited daughter—played by Ruriko Asaoka—who has already been claimed by the short-fused first mate.

The story, which Inoue first scripted when he was still an assistant director, does not play out in obvious ways, just as Ishihara’s character is hard to classify. He is neither a heartless toughie nor a pure-minded exemplar, but something new to Japanese films: a dirty hero with his own sense of justice and a way with song.

Inoue shot nearly the entire film aboard a real WWII cargo ship in Tokyo Bay, halting only when a typhoon threatened to send his ship, cast and crew to the bottom. The real pitching, rolling, and spray of seawater he captured add to the air of danger, excitement and, in the scenes of a cocky Ishihara singing to a wary-but-fascinated Asaoka, erotic tension. - Adapted from Mark Schilling in Asia Sings! A Survey of Asian Musical Films.

Awards and Festivals

Blue Ribbon Awards 1958 Winner Blue Ribbon Award

Screenings

Film available for 48 hours on 3rd of October.

Director

Inoue Umetsugu

Screenplay

Inoue Umetsugu

Cinematography

Iwasa Kazumi

Editor

Suzuki Akira

Producer

Sakagami Shizuo

Język

Japanese

Napisy

English, Polish

Kraj

Japan

Studio

Nikkatsu